هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

رونق‌ خام‌فروشی با تعرفه صفر درصدی صادرات سنگ آهن


رونق‌ خام‌فروشی با تعرفه صفر درصدی صادرات سنگ آهن

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه بعد از نفت، گاز و انر‍‍ژی، بیشترین ثروت ملی را در بخش معادن داریم، گفت: بر اساس یک دستورالعمل خلق الساعه تعرفه صادرات سنگ آهن که یک مواد اولیه است در دولت گذشته صفر در نظر گرفته شده که این موضوع افزایش خام فروشی را در پی داشت.

سید محمد بیاتیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: بعد از نفت، گاز و انر‍‍ژی، بیشترین ثروت ملی را در بخش معادن داریم ضمن اینکه بزرگترین منابع ما نیروی انسانی است که در سیستم مدیریتی کشور به آن توجه نمی شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بخش معادن کشور ظرفیت های بالقوه ای وجود دارد، افزود: این توانایی در کشور وجود دارد تا از بهترین های تولید جهان در بخش معادن و فولاد باشیم اما به دلیل سیاست ها و تصمیم گیری های غلط، استرات‍‍ژی های نادرست و فعالیت افرادی که بیشتر به دنبال پول در معادن بودند تا تولید محصول، معادن کشور به صورت خام از کشور خارج می شد و به فروش می رسید و متاسفانه در کنار آن واردات محصولات معدنی را داشتیم.

افزایش تولید و توسعه اشتغال معلول جذب سرمایه گذاری خارجی

وی ادامه داد: اگر دولت یکسری مزایا و مشوق هایی را برای جذب سرمایه گذاران خارجی در نظر بگیرد و معادنی که در کشور وجود دارد فعال شود علاوه بر افزایش تولید و صادرات محصولات معدن، شاهد توسعه اشتغال خواهیم بود و ارزش افزوده ای که به لحاظ درآمد زایی ارزی به تبع صادرات حاصل می شود امکان بسیار خوبی برای جهش حماسه اقتصادی از سوی دولت خواهد بود.

تعرفه صفر درصدی صادرات سنگ آهن و تعرفه 30 درصدی برای کنسانتره

بیاتیان با بیان اینکه در گذشته در برخی موارد دستورالعمل های خلق الساعه و به‌یکباره‌ای در حوزه معادن صادر می شد که باعث تعجب کارشناسان و فعالان حوزه معادن در چگونگی اتخاذ تصمیم گیری ها می شد، افزود: به عنوان مثال بر اساس یکی از این دستورالعمل ها تعرفه صادرات سنگ آهن صفر در نظر گرفته شده بود اما تعرفه صادرات کنسانتره حدود 30 تا 40 درصد تعیین شد؛ در حالی که برای جلوگیری از صادرات سنگ آهن که مواد اولیه است باید سخت گیری شود تا در داخل در جهت تولید محصول از آن استفاده شود.

وی گفت: متاسفانه این دستورالعمل های خلق الساعه باعث شد بیشتر بحث دلال بازی و واسطه گری رونق یابد.

بیاتیان اظهار امیدواری کرد:دولت جدید با دیدگاه کارشناسی که دارد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت و همچنین استفاده از نظرات دلسوزان امر و نگاه استراتژیک و بلند مدت به این موضوع بتواند از بخش معادن عظیم کشور علاوه بر تولید ثروت ملی، بخش های اشتغال و ارز آوری را فعال کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نیاز فولاد کشور سالانه حدود 22 میلیون تن است، افزود: تولید کشور در حال حاضر 12 میلیون تن در سال است که بایدعلاوه بر تامین نیاز کامل کشور در بخش فولاد نسبت به صادرات این محصول نیز اقدام کنیم تا در آمدی نصیب کشور شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد