هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

دبیر کمیسیون صنایع: کاهش عرضه خودرو را گران کرد


به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری خانه ملت؛  محمد بیاتیان، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در گفتگو با خبرنگار مجلس نیوز (پایگاه خبری فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی) ، گفت: از چندی پیش بخشی از نقدینگی سرگردان موجود در بازار ارز و سکه به سمت بازار خودرو رفته است و در واقع بخشی از افزایش قیمت خودرو به همین دلیل است.


دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس کاهش عمدی عرضه خودرو از طرف خودروسازان را از دیگر دلایل افزایش قیمت آن دانست و اظهار داشت: کاهش عرضه خودرو نیاز کاذبی را در بازار به وجود آورده و موجب رونق واسطه گری و دلالی شده و قیمت ها به شکل کاملا کاذبی افزایش یافته است.

وی افزایش نرخ مواد اولیه را از دیگر دلایل رشد قیمت خودرو ارزیابی و تصریح کرد: شرکت های خودروسازی هنوز نتوانسته اند مطالبات خودروسازان را پرداخت کنند و در واحدهای تولید خودرو نقدینگی وجود ندارد.

نماینده مردم بیجار در مجلس نهم در ادامه افزود: از سوی دیگر قیمت های جدید خودرو که از سوی شرکت های خودروسازی اعلام شده به این وضعیت دامن زده و رشد شدید قیمت خودرو را موجب شده است.

بیاتیان با اشاره به اعلام پیش فروش برخی از انواع خودروها از سوی شرکت های خودروساز گفت: اگر عرضه خودرو افزایش یابد، می تواند تا حدودی در کاهش قیمت ها موثر باشد البته شرط این موضوع آن است که بازار خودرو و همچنین نمایندگی های فروش ساماندهی شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پایان گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از نمایندگی های فروش خودرو به عنوان واسطه عمل می کنند و این در حالی است که باید نمایندگی های فروش از بورس بازی و دلال بازی اجتناب کنند و خودرو را به دست مصرف کنندگان واقعی برسانند.
 

تضمینی نیست خودروی پیش‌فروش شده به دست مصرف‌کننده برسد

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که افزایش تولید خودرو می‌تواند به کاهش قیمت و تنظیم بازار خودرو کمک کند؛ چرا که بخش عمده‌ای از افزایش قیمت در ماه‌های گذشته به کاهش عرضه مرتبط بوده است.

سید محمد بیاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اقدام اخیر شرکت‌های خودروساز در پیش‌فروش خودرو، اظهار کرد: معمولا پیش‌فروش خودرو باعث می‌شود که خودرو به دست افراد ذی‌حق و مصرف‌کننده نرسد زیرا عرضه خودرو به صورت پیش‌فروش محدود است و یک عده افراد خاصی در سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند، خودرو به دست آنها می‌رسد و در نتیجه این دلالان هستند که بازار را تنظیم می‌کنند پس تضمینی نیست که خودروی پیش‌فروش به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: اگر نظارت دقیق‌تری بر پیش‌فروش خودرو صورت گیرد مثل بازار مسکن که با پیش‌بینی وام، بازار سیاه وام را از بین بردند، با این تمهید بازار تنظیم خواهد شد.

نماینده مردم بیجار در مجلس یادآور شد: به گفته نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو، با اعلام پیش‌فروش رانا و 206 در بازار، قیمت این خودروها دو سه میلیون کاهش یافته است. پس مطمئنا اگر خودرو به بازار عرضه شود قیمت‌ها پایین خواهد آمد زیرا عرضه و تقاضا در یک سطح قرار می‌گیرد و این وضع نابسامان قدری بهتر خواهد شد.

بیاتیان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از افزایش قیمت خودرو به عدم عرضه آن مربوط بوده، تصریح کرد: خودروسازها تعهداتی به مردم داشتند که به آن عمل نکردند. امروز هم همچنان تقاضا در بازار بسیار زیاد است که شاید هم کاذب باشد اما به دلیل اینکه عرضه خودرو در بازار وجود نداشته این امر باعث نابسامانی بازار خودرو شده که به نظر می‌رسد با افزایش تولید این نابسامانی حل خواهد شد.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با تاکید بر لزوم کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی، اظهار کرد: اگر خودروهای خارجی که در سطح خودروهای داخل هستند تعرفه کمتری برای واردات‌شان به کشور داشته باشند بازار رقابتی می‌شود و علاوه بر وجود خودروی تولید داخل در بازار، خودروسازان ملزم و مجبور به ارتقای کیفیت خواهند شد که این به نفع مصرف‌کننده است.

ثبات قیمت‌ در بازار خودروهای داخلی


در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس بر ضرورت بازنگری در مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو تاکید کرده‌اند قیمت این محصولات در بازار به ثبات رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محقق نشدن وعده مقامات مسوول در زمینه کاهش قیمت خودروهای داخلی موجب شد تا برخی نمایندگان مجلس از پیگیری تغییر مصوبه جدید قیمت‌گذاری خبر دهند.

در این زمینه یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان اینکه 51 نفر از نمایندگان درخواست بررسی خارج از نوبت تحقیق و تفحص از خودروسازان در صحن علنی را امضا کرده‌اند، اظهار کرده است: بر این اساس احتمال زیاد این تقاضای تحقیق و تفحص در روز یکشنبه 29 بهمن در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

محمد بیاتیان با تاکید بر اینکه این تحقیق و تفحص در راستای کمک به صنعت خودروسازی انجام می‌شود، گفته است: این تحقیق و تفحص در راستای کمک به قطعه‌سازان و برای احقاق حقوق مردم صورت می‌گیرد چرا که در شرایطی که کشور ما با کره جنوبی صنعت خودروسازی‌اش را آغاز کرده است امروز در مقایسه با این کشورهیچ جایگاهی ندارد به طوری که به باور ما، ما تنها مونتاژکار خودرو هستیم و نمی‌توانیم نام خود را خودروساز بدانیم.

به گزارش ایسنا، قیمت فعلی خودروهای پر تیراژ داخلی به شرح زیر است:

نوع خودرو قیمت بازار
سایپا 111 18 میلیون و 500 هزار
سایپا 131SL 17 میلیون و 500 هزار
سایپا 131SX 18 میلیون و 500 هزار
تیبا 22 میلیون
تندر 90 پارس خودرو E2 37 میلیون و 500 هزار
مگان 86 میلیون
ماکسیما 114 میلیون
206 صندوق‌دار V8 45 میلیون
206 صندوق‌دار V9 56 میلیون
تندر 90 ایران خودرو E2 36 میلیون و 500 هزار
پژو پارس سال 35 میلیون و 500 هزار
پژو 405 26 میلیون

تحقیق و تفحص از خودروسازان یکشنبه آینده در دستور کار مجلس است

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع با بیان اینکه 51 نفر از نمایندگان درخواست بررسی خارج از نوبت تحقیق و تفحص از خودروسازان در صحن علنی را امضا کرده‌اند، گفت: بر این اساس احتمال زیاد این تقاضای تحقیق و تفحص در روز یکشنبه 29 بهمن در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

محمد بیاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تحقیق و تفحص از خودروسازان در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شده است منتهی در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار گرفته است از این رو 51 نفر از نمایندگان با استناد به ماده 104 آیین‌نامه نامه‌ای را امضا کردند تا بر اساس آن هیات رییسه این تقاضا را خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که این تحقیق و تفحص هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد تا در صورت تصویب مجلس، کلید شروع تحقیق و تفحص از خودروسازان زده شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از تمامی خودروسازان، چه خودروسازان وارداتی و چه صادراتی است، گفت: شرکت خودروسازی همچون بهمن، پارس خودرو، ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های دیگری که خودرو به کشور وارد می‌کنند مشمول این تحقیق و تفحص می‌شوند.

وی تاکید کرد که تحقیق و تفحص تنها مربوط به خودروهای داخل نیست و مشمول شرکت‌های واردکننده خودرو نیز می‌شود.

بیاتیان با تاکید بر اینکه این تحقیق و تفحص در راستای کمک به صنعت خودروسازی انجام می‌شود، گفت: این تحقیق و تفحص در راستای کمک به قطعه‌سازان و برای احقاق حقوق مردم صورت می‌گیرد چرا که در شرایطی که کشور ما با کره جنوبی صنعت خودروسازی‌اش را آغاز کرده است امروز در مقایسه با این کشورهیچ جایگاهی ندارد به طوری که به باور ما ما تنها مونتاژکار خودرو هستیم و نمی‌توانیم نام خود را خودروساز بدانیم.

اگر واردات آزاد بود با 40 میلیون چه خودرویی می‌شد خرید؟

جدول خودروها

انحصار تولید خودرو در کشور و عدم کارآیی و بهره‌وری صنعت خودرو، تنها منجر به آن شده که مصرف کننده ایرانی در چندین دهه، مجبور به تحمل عرضه خودروهایی باشد که خودروسازان داخلی با هزاران فشار و منت عرضه می‌کنند؛ خودروسازانی که از حمایت بی‌دریغ دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و در دولت کنونی نیز شاه‌بیت این حمایت‌ها به نمایش گذاشته شد؛ اما اگر واردات آزاد بود، چه می‌شد؟!

به گزارش ایسنا «تابناک» در ادامه نوشت: در آخرین تصمیم حمایتی دولت از خودروسازان، قرار بر آن شد که نرخ‌گذاری تجاری خودرو یا مبنا گذاردن ارز مبادلاتی برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها از یک هفته گذشته اعمال شود که در پی این تصمیم، بهای خودرو در بازار آزاد به بهای رسمی تبدیل شد؛ اکنون باید منتظر ماند و دید، چه بلایی بر سر بازار آزاد خودرو‌ها خواهد آمد.

بنا بر این گزارش، انحصار تولید خودرو در کشور که با حمایت‌های سنگین تعرفه‌ای همراه شده حاشیه بسیار امنی برای خودروسازان پدید آورده است که بر اثر آن، این ‌گونه احساس می‌کنند که هر نوع خودرویی را می‌توانند با هر استاندارد و کیفیتی به مصرف کننده عرضه دارند و در این میان، چون برای مصرف کننده ایرانی هیچ حق انتخابی جز خودروسازان داخلی وجود ندارد، خودروساز بدون هیچ ترسی، فشارهای دوچندانی بر بازار خودرو برای رسیدن به خواست خود وارد می‌کند.

بنابراین، دولت تصمیم گرفت ارز مبادلاتی را مبنای قیمت‌گذاری خودرو در نظر بگیرد و به دنبال آن، بهای خودرویی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، به رقم ۳۲ میلیون تومان رسید و کلاس ۶ این خودرو به ۴۲ میلیون تومان؛ خودرویی که تقریباً می‌توان آن را یک خودروی متوسط در دید مصرف کننده ایرانی به شمار آورد.

حال برای آن که بهتر متوجه شوید که اگر دولت به جای آن که نرخ ارز مبادلاتی را برای حمایت از انحصار خودرو در کشور مبنا قرار می‌داد، واردات خودرو با ارز مبادلاتی را آزاد می‌گذاشت و تعرفه را به صفر می‌رساند، با بهایی تا چهل میلیون تومان چه حق انتخابی پیش روی شما بود، چند مورد را بررسی می‌کنیم:

اگر میانگین نرخ ارز مبادلاتی یعنی ۲۵۰۰ تومان را مبنا بگیریم، تا سقف چهل میلیون تومان (برابر با شانزده هزار دلار) توان خرید و حق انتخاب‌ شما مواردی همچون موارد زیر خواهد بود:



مواردی که در جدول آمده تنها بخشی از قدرت انتخاب شما در رنج قیمتی چهل میلیون تومان در صورت آزادی واردات خودروست. مسلماً اگر به هزینه‌ای تا سی هزار دلار (نزدیک هفتاد میلیون تومان، برابر با قیمت کنونی مگان ۲۰۰۰ اتومات) راضی باشید، در آن صورت می‌توانید به برندهایی چون مرسدس بنز و BMW نیز بیندیشید.

به هر حال، دولت در مصوبه اخیر خود اشاره کرده است که تعرفه واردات در پنج سال و هر سال، ۵ درصد کاهش خواهد یافت؛ لطف بزرگی که دولت و خودروسازان به مصرف کننده ایرانی کرده‌اند!

در این باره، سید محمد بیاتیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره کرده است که بهای خودروهای وارداتی بر پایه نرخ آزاد ارز محاسبه و فروخته می‌شود؛ بنابراین، ۵ درصد کاهش تعرفه هیچ تأثیری بر کنترل خودروسازان داخلی و کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت و ناگفته نماند که این کار، به نوعی بچه فرض کردن جامعه و دادن آدرس نادرست به مصرف‌کنندگان است.

اکنون دولت و خودروساز به گفته بیاتیان، مصرف کننده ایرانی را بچه فرض کرده‌اند؛ اما حقیقت آن است که این آدرس‌های نادرست دولت و خودروساز، تنها به ضرر مصرف کنندگان نیست، بلکه در وهله نخست به زیان صنعتی است که هیچ تلاشی برای بهبود کارایی و کیفیت تولیدات خود ضروری نمی‌داند و البته بحران ارزی اخیر، نمونه‌ای از این ضرر و زیان را به خوبی نشان داد.

جدیدترین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی:

ادامه مطلب ...

مرگ صنایع با آزادسازی نرخ سوخت



سید محمد بیاتیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به احتمال طرح آزادسازی قیمت سوخت صنایع، گفت: درشرایط فعلی بخش بزرگی از صنایع تولیدی کشورمان دچار رکود شده‌اند، لذا آزادسازی نرخ سوخت صنایع در حکم تعطیلی کامل صنعت در کشور خواهدبود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی آزادسازی نرخ سوخت صنایع را غیر کارشناسی دانست و افزود: این طرح جفای کامل در حق صنایع تولیدی است، لذا پیش‌بینی میشود مجلس نیز در این مورد واکنش نشان داده و با آن مخالفت کند.

وی با انتقاد از وضعیت زیر ساخت صنایع تولیدی کشور تصریح کرد: زیر ساخت‌های صنایع تولیدی کشور در شرایط مناسبی قرار ندارند، بنابراین ابتدا باید به سمت بهینه سازی مصرف سوخت در صنعت حرکت کرده سپس طرح آزادسازی نرخ سوخت مطرح شود.

بیاتیان وضعیت نقدینگی در صنایع تولیدی را نامطلوب دانست و اظهار داشت: در حال حاضر نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید نبوده که این امر باعث شده تا صنعت تولیدی کشور به سوی دلالی و واسطه گری حرکت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به اینکه فضای صنعت کشور، فضای مطمئنی نیست، افزود: در شرایط کنونی سرمایه گذاری در امر تولید برای سرمایه گذاران سودآور نبوده، لذا این امر باعث شده نقدینگی در کشور به سمت سرمایه گذاری کاذب سوق داده شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان به چشم انداز آینده صنایع تولیدی اشاره وخاطر نشان کرد:درصورت کارکارشناسی شده و برنامه ریزی دراز مدت و استفاده از صاحبنظران و نخبگان جوان، می‌توانیم در صنعت تولیدی کشور پیشرفت کرده و در این زمینه با صنایع مختلف دنیا رقابت کنیم.

در این مورد عباس کاظمی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تشریح جزییات تعیین سهمیه سوخت و انرژی برای ۲۹ صنعت انرژی‌بر کشوراعلام کرده است: تمامی صنایع جدید احداثی که بیش از الگوهای تعریف شده انرژی مصرف کنند، باید هزینه مازاد خود را با قیمت‌های بین‌المللی و آزاد پرداخت کنند.

تصویب نهایی طرح حمایت از تولید ملی در کمیسیون صنایع و معادن


محمد بیاتیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: در هفته جاری پیشنهادات مطرح شده در مورد طرح حمایت از تولید ملی بررسی خواهد شد و پس از تصویب نهایی در کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد تا در قانون بودجه سال ۹۲ نیز الزامات آن گنجانده شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: در هفته جاری اساسنامه تشکیل معاونت استاندارد و تحقیقات صنعتی در زیر مجموعه ریاست جمهوری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی می شود که نظام الدین برزگری رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز در این جلسه حضور خواهد داشت.

تجلی حضور مردم کردستان در صحنه

تجلی حضور مردم کردستان در صحنه

یک بار دیگر در روز 22 بهمن مردم کردستان با حضور در صحنه ضمن اعلام بیعت مجدد با آرمان های نظام اسلامی، امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری تجلی حضور خود در صحنه را به نمایش گذاشتند.

مردم همیشه در صحنه استان کردستان این بار و در روز 22 بهمن ضمن حضور پرشور و با صلابت خود در صحنه تمامی توطئه ها و دسیسه های دشمنان انقلاب و نظام اسلامی را نقش بر آب کردند و از نظام اسلامی حمایت خود را به صورت عینی و عملی به نمایش عمومی گذاشتند.

مردم کردستان در روز 22 بهمن ماه سال جاری همراه و همزمان با سایر نقاط کشور با حضور پرشور خود در صحنه ثابت کردند که در هر شرایط و زمان پشتیبان نظام اسلامی هستند و علیرغم تمامی توطئه های دشمنان با حضور خود در صحنه از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع می کنند.

خروش و حضور پرشور مردم کردستان همراه با سایر نقاط کشور در صحنه بار دیگر ثابت کرد که تا زمانی مردم این چنین از نظام اسلامی دفاع کنند هیچ گاه دشمنان نمی توانند خدشه ای در روند رو به رشد انقلاب ایجاد کنند و به پشتوانه این حمایت و حضور مردمی است که انقلاب اسلامی همچنان رو به توسعه و پیشرفت گام بر می دارد.

مردم همیشه در صحنه کردستان از ساعات اولیه دیروز یکشنبه 22 بهمن ماه ضمن حضور در معابر اصلی شهرها، مراکر بخش ها و روستاهای بزرگ بار دیگر ثابت کردند که در هر شرایط و زمانی که نیاز باشد از نظام و انقلاب اسلامی تا پای جان دفاع می کنند.

دیروز معابر اصلی و خیابان های شهرهای مختلف کردستان مملو از جمعیتی بود که یک صدا فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را سر داده و اعلام کردند که در هر شرایط و زمان ممکن حاضرند از دستاوردها و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

گزارش های خبرنگاران مهر از سراسر استان کردستان نیز حاکی است که راهپیمایی دیروز با حضور پرشور و قابل توجه مردم در صحنه برگزار شده است به نحوی که میزان حضور ر 22 بهمن سال جاری غیرقابل مقایسه با سالهای قبل از آن بوده است.

یگانه راهکار کاهش قیمت خودرو اعلام شد



در حالیکه موضوع قیمت‌های جدید خودروهای داخلی نارضایتی مصرف‌کنندگان، کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته است کارشناسان از یگانه راهکار کاهش قیمت‌ها در این بازار می‌گویند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی کارشناسان معتقدند که تعرفه واردات خودرو باید در حد زیادی کاهش یابد تا از یک سو هزینه‌های واردات این محصول کاهش یافته و از سوی دیگر با رقابتی شدن بازار، خودروسازان مجبور به کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات خود شوند.

در این زمینه یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تعیین قیمت تجاری برای خودروهای داخلی می‌گوید: باندهای اقتصادی متصل به خودروسازان نهایت بهره را از سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان می‌برند. قیمت تجاری خودرو به مفهوم به رسمیت شناختن بی‌ثباتی و نابسامانی ناشی از توقف یا کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان است.

سیدمحمد بیاتیان خاطرنشان می‌کند: اگر دولت بخواهد به فکر مصرف‌کنندگان، سلامت مردم، کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی باشد باید همزمان با سپردن اختیار قیمت‌گذاری به خودروسازان، تعرفه واردات خودروهای سبک را صفر کند.

این نماینده مجلس کاهش پنج درصدی تعرفه واردات خودرو که در مصوبه جدید قیمت‌گذاری ذکر شده را دادن آدرس غلط به جامعه دانسته و اظهار می‌کند: قیمت خودروهای وارداتی براساس نرخ آزاد ارز محاسبه و فروخته می‌شود، بنابراین پنج درصد کاهش تعرفه هیچ تاثیری بر کنترل خودروسازان داخلی و کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت. این اقدام به نوعی بچه فرض کردن جامعه و دادن آدرس غلط به مصرف‌کنندگان است.

وی بستن درهای واردات به بهانه حمایت از خودروسازان داخلی را به ضرر مصرف‌کنندگانی می‌داند که مجبورند خریدار خودروهای غیرایمنی و پرمصرف باشند و هیچ اختیاری هم برای انتخاب بین بد و خوب ندارند.

اما دیگر کارشناسان نیز نظراتی مشابه این نماینده مجلس دارند. علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: بازار خودروی ایران صد درصد انحصاری بوده و به همین دلیل خودروسازان می‌توانند قیمت دلخواه را برای محصولات خود تعیین کنند. تنها راه خروج از این وضعیت و کنترل قیمت خودروهای داخلی، از بین بردن انحصار در این بازار است که راهکاری جز به صفر رساندن تعرفه واردات ندارد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در صورتیکه تعرفه واردات خودرو در حد قابل توجهی کاهش نیابد سیاست‌های فعلی خودروسازان در نحوه عرضه و تعیین قیمت خودرو به اشکال مختلف ادامه یافته و امیدی به حل ریشه‌ای مشکلات وجود نخواهد داشت.

در این شرایط رییس شورای رقابت نیز اعلام می‌کند که با توجه به نص صریح قانون، قیمت‌گذاری در بازارهای انحصاری حق شورای رقابت است و مصوبه اخیر درباره قیمت خودروها وجاهت قانونی ندارد.

جمشید پژویان می‌گوید: تعیین دستورالعمل‌های قیمتی نیاز به تخصص اقتصادی دارد. در فرمول جدید قیمت‌گذاری (قیمت تجاری) این عامل لحاظ نشده است. قیمت‌گذاری باید با پیگیری کارشناسی موضوعات و تایید متخصصان صورت گیرد.

رییس شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت توسط خودروسازان را منوط به بررسی درخواست‌ آن‌ها در شورای رقابت دانسته و تصریح می‌کند: از همان ابتدا نیز به شرکت‌های خودروساز اعلام کردیم درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارائه کنند تا اعضا با بررسی کارشناسی خود به این درخواست پاسخ لازم را ارائه دهند اما تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.

به هر حال فارغ از تمام اعتراضات صورت گرفته، خودروسازان داخلی قیمت‌های جدید محصولات خود را هم "اعلام" و هم "اعمال" کرده‌اند.

وزیر راه‌ و شهر‌سازی به سؤالات نمایندگان پاسخ می‌دهد


به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری‌ خانه ملت، کمیسیون عمران مجلس روز‌های دو‌شنبه و سه‌شنبه ۲۳ و ۲۴بهمن‌ماه تشکیل جلسه می‌دهد.

اعضای کمیسیون عمران مجلس سه‌شنبه (۲۴بهمن‌ماه) برای بررسی اخبار و اطلاعات واصله، ادامه بررسی طرح معافیت مسکن مهر از مالیات ماده(۱۰۴) قانون مالیاتهای مستقیم، بررسی لایحه اصلاحات قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات (پروتکل) ۱۹۷۸ مربوط به کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها ۱۹۷۳ (مارپل ۷۸/۱۹۷۳)- مصوب ۱۳۸۰ و اصلاحات بعدی آن تشکیل جلسه می‌دهند.

همچنین گفتنی است بررسی لایحه تصویب قطعنامه‌های کنفرانس مورخ ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) اعضای کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه‌های و نگهبانی دریانوردان (STCW) در روز سه‌شنبه در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

 لازم به ذکر است که در روز سه‌شنبه (۲۴بهمن‌ماه)دعوت از وزیر راه و شهرسازی علی نیکزاد جهت پاسخگویی به سؤالات برخی از نمایندگان از جمله مجید جلیل سرقلعه نماینده لردگان،نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، علی ایرانپور نماینده مبارکه، سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

دستور کار ‌این هفته کمیسیون‌های مجلس




کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کارگروه‌های مربوطه آنها هفته آینده با حضور هفت وزیر تشکیل جلسه خواهند داد.

ادامه مطلب ...

دانش آموزان و دانشجویان حافظان و پاسداران انقلاب اسلامی ایران ه


نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: دانش آموزان و دانشجویان حافظان و پاسداران انقلاب اسلامی و جلوه ای از نور خدا در کشور هستند.

سید محمد بیاتیان صبح شنبه در مراسم تجلیل از دانش آموزان برتر و نخبگان شهرستان بیجار با تبریک آغاز دهه مبارک فجر، اظهار داشت: ایران همیشه سرافراز به برکت انقلاب اسلامی در زمینه تولید علم و دستیابی به علوم نوین جهان پیشرفت های چشمگیری داشته است و توانسته خود را به عنوان یکی از قدرت های علمی در دنیا معرفی کند.

وی با بیان اینکه، تا کنون علم در کشور ما بهثر و تبدیل نشده است، افزود: در مسیر رشد سریع علم در سرتاسر جهان، ایران اسلامی نیز جایگاه خوبی داشته ولی باید به عنوان ثروت در کشور نهادینه شود.

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی خطاب به دانش آموزان برتر شهرستان گفت: نخبگان و دانش آموزان ممتاز و برتر در عرصه های علمی، الگوی دیگر دانش آموزان هستند و همین امر وظیفه و مسئولیت آنها را در حفظ ارزش های اخلاقی و نخبه بودن بیشتر می کند.

بیاتیان ادامه داد: امروز در میان بزرگترین دانشمندان در سراسر جهان، ایرانی ها نقش پررنگی دارند، ولی باید این دانشمندان در داخل کشور ایجاد ارزش کنند.

وی با تاکید بر افزایش کیفیت دانشگاه ها، یادآور شد: با از بین بردن مشکلات مدیریت علمی در داخل کشور می توانیم کیفیت دانش در دانشگاه‌ها را افزایش دهیم.

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کیفیت آموزش در بسیاری از دانشگاه های کشور باید تقویت شود که ارتباط مستقیمی با رشد سواد در جامعه دارند.

بیاتیان با تاکید بر حفظ احترام به معلمین و اساتید، اظهار داشت: احترام به معلمین باعث رشد و ارتقاء مدارس و دانشگاه ها می شود.

وی در پایان سخنان خود در این نشست گفت: برای رشد و توسعه کشور در صنعت و ایجاد شغل باید تفکر کارآفرینی در مدارس و دانشگاه ها آموخته شود.

 

منبع : خبرگزاری مهر

دانش آموزان و دانشجویان حافظان و پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند