هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

بیجار؛ فرصت‌ها و تهدیدها


خبرگزاری فارس: بیجار؛ فرصت‌ها و تهدیدها


به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، شهرستان بیجار یکی از شهرستان‌های استراتژیک استان کردستان است که به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های معدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این شهرستان از شرق با استان همدان و از شمال با استان زنجان همسایه است و می‌تواند علاوه بر جلوگیری از مهاجرت‌گریزی، به شهرستانی مهاجر‌پذیر تبدیل شود.

وجود ذخایر معدنی و ظرفیت‌های کشاورزی از جمله مزیت‌های شهرستان بیجار است که با بهره‌برداری و فراوری معادن و استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی، نه تنها بر اقتصاد شهرستان تاثیرگذار بود بلکه اشتغال‌های پایدار را ایجاد کرد و موجب ماندگاری افراد بومی شهرستان شد.

اقدامات قابل‌توجه و شایسته‌ای برای مردم سلحشور بیجار از سوی نظام اسلامی در قالب ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات توسعه‌ای و رفاهی انجام شده است اما باز شرایط روز و منطقه می‌طلبد که مسئولان امر در این راستا اقدامات بیشتری انجام دهند.

شاید یکی از دلایل مهاجرت‌گریزی شهرستان بیجار که مورد اعتراض مردم و مسئولان بود و تا جایی که رهبر معظم انقلاب در سفر به این شهرستان در سال 88 به ماندگاری مردم این شهرستان در مناطق خویش؛ توصیه فرمودند، عدم اجرای زیرساخت‌ها به طور خاص و عدم ایجاد زمینه‌های لازم برای بهره‌وری بیشتر از ظرفیت‌های منطقه است.

نباید از این نکته غافل شد که ظرفیت‌های کشاورزی بام ایران یک مزیت و فرصتی برای ارتقای سطح معیشت مردم شهرستان بیجار است که باید برای تحقق این مهم جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های ذیربط به این مسئله ورود بیشتری پیدا کنند.

محدوده‌های معدنی شهرستان بیجار هم از جمله فرصت‌هایی است که در صورت دستیابی به آن و ایجاد واحدهای فراوری، با ایجاد اشتغال افراد شغل‌های بالایی را ایجاد می‌کند و رونق منطقه را به دنبال خواهد داشت.

به طور کلی معادن جزو ظرفیت‌های هر منطقه است و ذخائر عظیم معدنی در شهرستان بیجار میتواند با استخراج هر ماده معدنی در آن منطقه و استفاده از افراد بومی برای استخراج، فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد کرد.

شهرستان بیجار با توجه به وجود معادن غنی و فراوان، با ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در این شهرستان می‌توان زمینه توسعه این مهم را گسترده‌تر کرده و به‌طور کلی توسعه بخش معدن این شهرستان که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد در گرو آینده‌نگری مسئولان خواهد بود.

این شهرستان دارای ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی فلزی، غیرفلزی و سنگ‌های تزئینی با تنوع فراوان در رنگ‌های شاخص در سطح منطقه است و به همین دلیل بهره‌برداری از این بخش می‌تواند به عنوان ظرفیت شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد و فرصت‌های شغلی فراوانی در این منطقه ایجاد کند.

در مجموع برای برون‌رفت از معضل بیکاری، مهاجرت‌گریزی و ماندگاری مردم این شهرستان به ویژه مردم مناطق روستایی، همت بلند مسئولان استانی و شهرستانی نیاز است و تنها راهکار عملی شدن این موضوع بسترسازی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان است.

لازم به ذکر است این روزها شهرستان بیجار با تلاش مسئولین و همراهی مردم غیور در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است که امید داریم این روند توسعه به سرعت و بدون وقفه ادامه داشته باشد.

اساسی‌ترین مشکل این روزهای بیجار؛ معضل بیکاری جوانان فارغ‌التحصیلی است که تعدادشان بسیار و امیدهایشان نیز فراوان است و امید بر آن داریم همت ولای مسئولین راه را برای رفع این مشکل نیز فراغ کند.

-------------------------------

یادداشت از شهربانو مرادی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد