هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

بیاتیان: خام فروشی معادن بازار گرمی برای چینی ها

بیاتیان با اشاره به حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت با فعال کردن معادن مطرح کرد:

خام فروشی معادن بازار گرمی برای چینی ها



عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه‌خام فروشی معادن بازار گرمی برای چینی ها شده است گفت:بعد از درآمدهای مالیاتی، قطعا بخش معادن می تواند جایگزین اقتصاد بدون نفت باشد اما متاسفانه تا کنوناز ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد معادن کشور استفاده کرده ایم.

محمد بیاتیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه کمیته ای تحت عنوان کمیته معدن در مجلس وجود دارد، تصریح کرد: یکی از جایگزین های اقتصاد نفتی بحث پرداختن به معادن و مواد معدنی است اما نه خام فروشی؛ کاری که متاسفانه تاکنون انجام می شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ خام فروشی معادن بازار گرمی برای چینی ها شده که مواد اولیه معدنی ایران را می برند و بعضا در کشتی فراوری می کنند و با قیمت چند برابر دوباره به ما می فروشند.

بیاتیان با بیان اینکه به دنبال این هستیم که خام فروشی در کشور به اتما برسد، ادامه داد: در بخش فولاد حدود ۲۰ میلیون تن در سال مصرف داریم و حدود ۱۱ میلیون تن تولید می کنیم؛ یعنی حدود ۹ میلیون تن ظرفیت برای تامین نیاز داخل داریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: معادن  عرصه حضور دلالان و فرصت طلبان برای دست یابی به ثروت های کلان شده است که متاسفانه در بسیاری از موارد موفق شده اند.


وی اظهار داشت:‌ در حال حاضر معاونت معدنی وزارت صنعت- معدن و تجارت ، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و کمیته معدن به دنبال اصلاح و ساماندهی ساختاری در معادن هستند تا معادن کشور به راحتی به افرادی که صلاحیت ندارند واگذار نشود بلکه به افرادی واگذار شود تا سرمایه مورد نیاز برای ایجاد  صنعت ، اشتغال و ارزش افزوده  را داشته باشند تا در نهایت معادن بعد از تبدیل به یک محصول اصلی، به بازار داخلی و خارجی روانه شود.

بیاتیان با اشاره به اینکه تا کنون ازظرفیت کمتر از ۳۰ درصد معادن کشور استفاده کرده ایم، گفت: اگر بتوانیم از ۱۰۰ درصد ظرفیت و توانایی معادن کشور استفاده کنیم هم انقلابی در بخش معادن کشور صورت گرفته است و هم در راستای اقتصاد غیر نفتی حرکت کرده ایم.

نماینده مردم بیجار در مجلس درباره معادن طلا در کشور گفت: در کردستان یک معدن طلا وجود دارد که به مزایده گذاشته شده اما هنوز این معدن فعال نیست در حالی که معادن سرمایه های دولت هستند.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه از معادن هم می تواند گره ای از مشکلات اقتصادی کشور را باز کند و هم اشتغال،ارزش افزوده و سیاست های اقتصاد بدون نفت را پوشش دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قطعا معادن بعد از درآمدهای مالیاتی می تواند ما را به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت دهد به شرط اینکه به بخش خصوصی واگذار شود؛ چون در صورتی که دولتی شود رانت هایی ایجاد می شود که به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد