هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

کیفیت پایین خودروها و قیمت کلان آنها


کیفیت تولید خودروها بسیار نامطلوب است یکی از دلایل این مسئله را نبود نظارت مستمر بر تولید خودرو و قطعات است.
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیفیت تولید خودروها بسیار نامطلوب است یکی از دلایل این مسئله را نبود نظارت مستمر بر تولید خودرو و قطعات دانست .
محمد بیاتیان در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: کیفیت خودروها پایین و قیمت آنها بسیار بالاست .

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ، وی گفت: تنوع محصول به تعویض چراغ و سپر خودرو نیست و نمی توان با این تغییرات مصرف کننده را راضی کرد .

این نماینده مجلس در پاسخ به دلایل دبیر انجمن خودرو و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت : گناه مصرف کننده چیست که خودرو ساز تسهیلات بانکی نگرفته و سهم خودرو سازان پرداخت نشده است، خودروسازان قیمت ها را بر اساس دلار و یورو تعیین می کنند مگر مردم درآمدشان بر اساس یورو و دلار است.

این نماینده مجلس صنعت خودروسازی را در سایه سیاسیون دانست و گفت : به دلیل نفوذ سیاسیون در صنعت خودرو این صنعت رشد نکرده است . دبیر انجمن خودرو هم در این برنامه گفت : قیمت گذاری باکیفیت خودروها همخوانی دارد البته معترفیم که کیفیت عالی نیست اما رضایت مشتریان و خدمات پس از فروش بهبود یافته است.


احمد نعمت بخش با بیان اینکه در مقایسه با صنایع داخلی کیفیت تولیدات صنعت خودروسازی ما بالاست اضافه کرد: قطعه سازان رتبه بندی شدند و بر این اساس از سال آینده با قطعه سازانی که رتبه بالایی در ساخت قطعات دارند قرارداد بسته می شود .

نعمت بخش اضافه کرد : به علت کمبود نقدینگی، تولید صنایع خودروسازی کشور ۴۶ درصد در مقایسه با نه ماهه سال گذشته کاهش یافته است. وی گفت : اکنون بیشتر خرید صنایع خودرو سازی با ارز آزاد انجام می شود و برخی بانک ها برای ارائه تسهیلات به خودرو سازان افزون بر معادل ارز دو هزار و پانصد تومانی، ۲۵ درصد بیشتر برای سرمایه گذاری در بانک خواستارند که گشایش اعتبار کنند.

دبیرانجمن خودرو اضافه کرد: ۱/۳ درصد تصادفات به علت کیفیت قطعات خودروهاست.

نعمت بخش با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازی در بخش های گوناگون افزود : معاون اول رئیس جمهور دستور پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را به دو خودرو ساز بزرگ کشور داده است اما تاکنون بانکها این تسهیلات را پرداخت نکرده اند .

دبیر انجمن خودرو با بیان اینکه نقدینگی مورد نیاز خودروسازان برای خرید ۲۸ برابر در نظر گرفته شده است افزود: اکنون ۱۳۰ درصد دلار مبادله ای به خارج حواله می کنیم که ۴ ماه بعد به ما قطعه بدهند .

وی با انتقاد از جمع شدن شرکت های لیزینگ خودرو به دلیل سودی که شورای پول و اعتبار برای آنها مشخص کرده است گفت : خودروسازان نمی توانند نقش لیزینگ را داشته باشند .

نعمت بخش افزود: بانکها باید ۲۰۰۰ میلیارد تومان به دو خودروساز بزرگ کشور پرداخت کنند که آنها بدهی معوقه ۶ ماهه قطعه سازان را پرداخت کنند . وی گفت: چون به قطعه سازان پول نداده ایم آنهاتوان تولید قطعه ندارند و به ما قطعه نمی دهند.

نعمت بخش با بیان اینکه رئیس جمهور دستور داده است قیمت خودرو بر اساس ارز مبادله ای و نزدیک به حاشیه بازار تعیین شود افزود : اگر قیمت ها بر اساس ارز مبادله ای باشد بهای برخی خودروها ازحاشیه بازار بالا می زند اما قیمت پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که بسیار افزایش یافته است تعدیل می شود.

وی اضافه کرد : در ۱۴ سال گذشته قیمت خودرو ۴۴ درصد افزایش و چون قیمت بازار با کارخانه اختلاف یافته پولهای سرگردان جامعه به این سمت آمده است . دبیر انجمن خودرو گفت: باید قیمت ها آزاد شود تا تقاضای کاذب کاهش یابد .

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نیز دراین برنامه گفت: بهای تندر ۹۰E۲ ،‌۹۰۰۰ یورو است و خودرو مگان و ۲۰۶ نیز مانند ال ۹۰ با کیفیت بالا تولید می شود .

محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه خودروسازان برای تامین منابع اولیه ۲۸ برابر نقدینگی نیاز دارند گفت : در صنعت خودرو سازی کسی این پول را ندارد و باید به ما کمک کنند . وی اضافه کرد : بانکها باید ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را به خودروسازان بدهند .

نجفی منش آغاز به کار مجدد لیزینگ را از دیگر راهکارهای تعدیل قیمت خودرو دانست و گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه اگر دولت قیمتی را برای خودروسازان تعیین کند که خودرو ساز ضرر کند دولت باید زیان تولید کننده را بپردازد.

وی گفت: ظرفیت تولید دو میلیون خودرو در سال در کشور وجود دارد که باید نقدینگی فعال شدن این صنعت تامین شود.

نجفی منش مدعی شد دولت هیچ حمایتی از صنعت خودروسازی نکرده است و هیچ جای دنیا دولت در قیمت گذاری خودروها دخالت نمی کند .

نجفی منش اضافه کرد : ۴ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۰ درصد ارزش تولیدات صنعتی به صنعت خودروسازی اختصاص دارد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با انتقاد از ارائه نشدن تسهیلات بانکی به خودروسازان افزود : دولت به خودروسازان ارز تخصیص می دهد اما بانک ها آن را پرداخت نمی کنند.

نجفی منش درباره کیفیت قطعات خودرواضافه کرد: هرکیفیتی که ازما خواسته اند تولید کرده ایم.
منبع: واحد مرکزی خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد