هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

گفتگوی ویژه خبری مهندس بیاتیان : بازار لوازم خانگی در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد بیاتیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با اشاره به اینکه در سال حمایت از تولید ملی گام های موثری در این حوزه برداشته شده افزود: حمایت از کار و سرمایه ایرانی یکی از شعارهای اصلی است که باید به عمل تبدیل شود.

وی ادامه داد: تاکنون یک سری قوانین، بخشنامه و مصوباتی در مجلس، دولت و بخش های مرتبط تثبیت و اجرا شده که بخشنامه اخیر وزارت صنعت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت دهم یکی از این اقدامات حمایتی محسوب می شود.

بیاتیان اظهار داشت: وقتی محصولی به طور کامل در کشور ساخته می شود علاوه بر ارزش افزوده و کاهش وابستگی به سایر کشورها رفع مشکل کمبود اشتغال را نیز به عهده دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس با قوانینی که تصویب می کند سعی بر حمایت از تولید ملی دارد تا تولیدکنندگان نه تنها در داخل حضوری فعال داشته باشند بلکه در بازارهای رقابتی جهانی نیز به فعالیت بپردازند.
وی ادامه داد: پس از انقلاب با وجود تحریم های متعدد در عرصه های مختلف از جمله صنایع نظامی پیشرفت های خوبی داشتیم و پس از این هم با بهره گیری از مهندسی معکوس می توانیم به قطب قدرتمند در دیگر عرصه های صنعتی تبدیل شویم.

در ادامه محمدرضا دیانی رئیس انجمن صنعت لوازم خانگی در خصوص وضعیت فعلی این صنعت اظهار داشت: هم اکنون در اکثر محصولات لوازم خانگی توانمندی بالفعلی در کشور داریم و می توانیم محصولاتی را به بازار عرضه کنیم که جایگزین کالاهای وارداتی شوند حتی در بخش یخچال ساید و ماشین لباسشویی و در این زمینه از کارشناسان مربوطه دعوت می کنیم از محصولات ما بازدید کنند و به این باور برسند که این توانایی در صنایع داخلی کشور وجود دارد که نمایشگاه توانمندی صنعت لوازم خانگی به همین منظور برپا شده است.

وی با بیان اینکه لوازم خانگی در چند بعد اهمیت دارد گفت: از منظر اجتماعی طیف وسیعی از افراد با لوازم خانگی در ارتباط هستند و استفاده از این محصولات تاثیرات فرهنگی را به دنبال آورد.

دیانی با تاکید بر اهمیت لوازم خانگی از بعد صنعتی گفت: مهمترین نشانه های صنعتی سازی کشورهای توسعه یافته صنایع لوازم خانگی است و امروز نماد کشورهای صنعتی برندهای لوازم خانگی آنها است که به وسیله آن فرهنگ خود را به سایر کشورها انتقال دادند.

رئیس انجمن صنعت لوازم خانگی با اشاره به اهمیت این صنعت از منظر اقتصادی گفت: هم اکنون براورد بازار لوازم خانگی ایران مبلغی معادل 6 میلیارد دلار است و از طرف دیگر این صنعت مزیت اشتغالزایی بالایی دارد.

وی ادامه داد: توجه به اهمیت این صنعت از دیدگاه اقتصادی، اشتغالزایی، اجتماعی نمایان می کند که در بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی باید توجه ویژه ای به صنعت لوازم خانگی شود.

در ادامه بیاتیان در پاسخ به این سوال که توان ملی در صنعت لوازم خانگی در چه حد است گفت: تولید لوازم خانگی در کشور ما سابقه طولانی دارد که در سال های اخیر با رشد مناسبی همراه بوده و تولیدکنندگان این بخش در عرصه بازارهای خارجی نیز حضور خوبی داشته اند.

وی افزود: با وجود اینکه زمینه رقابت در داخل از لحاظ تکنولوژی و مشوق های صادراتی خیلی قابل قبول نبوده اما هم اکنون در عرصه صادراتی حرفی برای گفتن داریم.

بیاتیان تصریح کرد: بخش نامه اخیر وزارت صنعت و ممنوعیت ثبت سفارش لوازم خانگی فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان در جهت رشد و توسعه به وجود آورده است.

وی افزود: اگر به نخبگان و جوانان و جامعه دانشگاهی اعتماد کنیم و فضای رقابتی داخلی مناسبی به وجود ‌آوریم علاوه بر تولید ملی و تأمین نیاز داخلی اشتغالزایی مناسبی را از این حوزه خواهیم داشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس گفت: در این راستا مجلس پیگیر تسهیل امور با نظارت بر اجرای قوانین قبلی و تصویب قوانین جدید مورد نیاز با تشکیل جلسات مشترک و کمیسیون های تخصصی با متخصصان بخش خصوصی و مسئولان دولتی است.

در ادامه برنامه دریانی با اشاره به اینکه نگرانی در جامعه وجود دارد که با ممنوعیت ثبت سفارش مشکلاتی در تأمین لوازم خانگی به وجود آید افزود: این نگرانی به این علت است که نگاه برخی افراد به صنعت لوازم خانگی نگاه دهه شصت است اما امروز این صنعت دوره سختی را پشت سر گذاشته است.

وی ادامه داد: در این دوره چندین سال متوالی قیمت ارز ثابت و فضای مناسبی برای واردات فراهم بوده و از طرفی رشد واردات کالاهای چینی ارزان و ورود بدون کنترل برندهای معروف خارجی و کم اظهاری واردکنندگان و فرار مالیاتی آنها مشکلات تولیدکنندگان داخلی را دو چندان کرده بود.

وی با بیان اینکه امروز صنعت لوازم خانگی به این مشکلات واکسینه شده گفت: در این شرایط نابرابر رقابتی هنوز 50 درصد سهم بازار داخلی در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.

وی افزود: اگر لوازم خانگی در برند و اسم تجاری فاصله ای با برندهای معروف جهانی دارد اما در بحث کیفیت و تنوع این فاصله وجود ندارد و با تقویت برند و ایجاد باور ملی نسبت به کالای ایرانی این محصولات به راحتی می تواند جایگزین کالاهای خارجی شود.

در ادامه بیاتیان اظهار داشت: اگر واردات در حوزه هایی همچون لوازم خانگی و خودرو محدود باشد به طور قطع تولیدکننده داخلی برای سود خود و تأمین نیاز داخل محصولات خوبی باکیفیت بالا و تنوع وسیع به بازار عرضه می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در این زمینه فرهنگ سازی و حمایت های لازم دولتی انجام گیرد اظهار داشت: این فرهنگ باید در جامعه ایجاد شود که برای دستیابی به اشتغال پایدار باید از تولیدملی حمایت کنیم.

در ادامه دریانی به بیان برخی مشکلات تولیدکنندگان این بخش پرداخت و افزود: یکی از مشکلات این حوزه ورود کالاها با اسم های تجاری معروف خارجی بدون هیچ عوارض و گمرک به کشور و تحقیقات وسیع این برندها در بیلبوردهای شهری است و تقاضای ما از مسئولان این است که متوجه این نفوذ سربازان دشمن و تسخیر عرضه وسیعی از بازار داخلی باشند.

وی عدم ثبات تصمیمات وزارت صنعت در حوزه واردات و صادرات را از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد و افزود: برای اینکه تولیدکنندگان بتوانند برنامه ریزی درستی داشته باشند تصمیمات کوتاه مدت دولت باید به برنامه ریزی بلندمدت و ثابت تبدیل شود.

دیانی با اشاره به اینکه به تشکیل اتاق مبادلات مشکلات ارزی تا حدودی حل گشته  افزود: اما هنوز مشکلاتی در این بخش وجود دارد که نمونه آن این است که هم اکنون میلیون ها دلار از کالاها و مواد اولیه در گمرک چندین ماه به علت اختلاف بانک مرکزی با بانک های خصوصی بلاتکلیف مانده است.

رئیس انجمن صنعت لوازم خانگی چالش دیگر این صنعت را سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: زمانی گشایش اعتبار با پرداخت 10 درصد از مبلغ انجام می گرفت اما هم اکنون باید 130 درصد پرداخت شود و از طرف دیگر دو برابر شدن نرخ ارز میزان سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت را افزایش داده است.

در ادامه بیاتیان نیز با برشمردن برخی مشکلات این صنعت اظهار داشت: برای رفع هرچه سریعتر این مشکلات مجلس با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کمیسیون حمایت از تولید ملی و صنایع و کشاورزی و کارشناسان مرکز پژوهش ها پیش نویس طرح قانون حمایت از تولید ملی را تهیه کرده که در آن تمهیداتی اندیشیده شده تا در عرض 3 سال مشکلات این بخش به حداقل رسیده و تولید ملی حرف اول را برای گفتن در منطقه داشته باشد.

در ادامه دیانی با اشاره به اینکه ممنوعیت ثبت سفارش لوازم خانگی تهدیدی در خصوص روی آوردن برندهای خارجی به صنعت مونتاژ به وجود می آورد افزود: صنعت مونتاژ ارزش افزوده ندارد و نمی تواند اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد کند اما صنعت لوازم خانگی داخلی توانایی تولید را دارد و نباید به مونتاژکار تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 2 هزار دانشجو در این عرصه کار می کنند گفت: تاکنون برنامه های طولانی مدت با دانشگاه داشتیم و این صنعت سرمایه گذاری فراوانی در حوزه تحقیق و توسعه داشته و نباید این فرصت طلایی با نفوذ صنعت مونتاژ به کشور از بین برود.

وی تاکید کرد: در این شرایط افراد جامعه نیز نباید به ممنوعیت واردات به عنوان محدودیت نگاه کنند چرا که خرید لوازم خانگی داخلی، اشتغال مهندسان و کارکنان و پویایی کارخانه ها را به دنبال دارد.

رئیس انجمن صنعت لوازم خانگی آینده این صنعت را پویا و ارزش آفرین و صادرکننده دانست و خاطرنشان کرد: با تبدیل این تصمیم وزارت صنعت به برنامه بلندمدت 3 تا 5 ساله این تعهد را می دهیم که ظرف مدت 5 سال آینده تولیدکنندگان لوازم داخلی به صادرکنندگان معتبری در عرصه بین المللی تبدیل شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد