هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

"کردستان" با جاذبه‌هایی ناب و تبلیغاتی کم !

سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، صنعت گردشگری را سودآورترین بحث اقتصادی در دنیای امروز دانست و اعلام کرد: متأسفانه تبلیغات در استان در این زمینه بسیار ضعیف است و باید با حمایت بیشتر مسئولان تقویت شود.
استان کردستان با تعداد بی‌شماری جاذبه فرهنگی، تاریخی و طبیعی یکی از جالب توجه‌ترین استان‌های کشور است، این استان با داشتن 1400 جاذبه تاریخی، طبیعی و تفریحی و نیز آب وهوایی دلپذیر، دشت‌های حاصلخیز و جنگل‌های سرسبز، مکانی مناسب برای سفر گردشگران است، این استان به سبب پیشینه تاریخی خود که در اعماق ایران زمین ریشه دوانده و نیز به علت گستره زیبای جغرافیایی همانند نگینی در پهنای ایران زمین می‌درخشد و دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

140-32.jpg


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، توسعه گردشگری و افزایش ورود توریست‌های خارجی و داخلی به استان کردستان می‌تواند، زمینه‌ رشد سرمایه‌گذاری در استان را ارتقاء دهد که ایجاد مشوق‌های لازم در این بخش، یک نیاز لازم و ضروری است.

از لحاظ اقلیمی و طبیعی استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی است که دشت‌های مرتفع و دره‌های پهن نیز در پهنه منطقه گسترده شده‌اند، اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست‌ترین نقاط استان کردستان، که به حدود 2400 متر می‌رسد، خود باعث به وجود آمدن اقلیم‌های متفاوت شده و این موضوع از لحاظ ارتباط با بحث توریسم بسیار حائز اهمت است.



از آنجا که تنوع اقلیمی و وجود عوارض طبیعی و توپوگرافی در مقایسه با یکنواختی، پتانسیل مهم توریستی به شمار می‌رود، از این لحاظ استان کردستان دارای جاذبه‌های متنوع و ارزشمندی است. بر اساس استانداردهای جهانی دمای مطلوب و مناسب برای جهانگردان در سطح جهانی بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است، که با توجه به میانگین دمای روزانه استان، از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهرماه بهترین ایام برای جذب جهانگردان تفریحی تابستانه است و میانگین دمای ماه‌های این دوره از 22 تا 28 درجه سانتیگراد متغیر است.

همچنین دو ماه اول سال نیز یعنی فروردین و اردیبهشت به علت بارندگی‌های زیاد و در نتیجه سرسبزی منطقه، بهترین زمان برای برگزاری تورهای طبیعی و دیدار مسافران از طبیعت کردستان است. در فصل زمستان با توجه به سردی هوا و طول دوره یخبندان و با در نظر گرفتن شرایط خاص جغرافیایی و ارتفاع زیاد شهرهای استان و وجود اتفاعات بلند، بارش‌های جوی زمستانه اغلب به صورت برف است که در این رابطه تعداد روزهای یخبندان در این ناحیه حائز اهمیت است، به گونه‌ای که بر اساس بررسی‌های انجام شده تعداد روزهای یخبندان در بیجار 160 روز در سال، در منطقه سنندج و کامیاران 110 روز در سال، در منطقه سقز و دیواندره 113 روز در سال و در منطقه مریوان و بانه به 85 روز در سال می‌رسد و از این حیث زمینه‌های بسیار مناسبی را برای ورزش‌های زمستانه به ویژه ورزش نشاط بخش و هیجان انگیز اسکی روی برف به وجود می‌آورد.

استان کردستان به علت دارا بودن شرایط مساعد اقلیمی و زیست محیطی، از دوران پیش از تاریخ، به عنوان یکی از استقرارگاه‌های بشری مورد توجه بوده و نتایج حاصل از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در مکان‌های باستانی حاکی از این مطلب است، در کردستان حدود 1234 اثر باستانی شناسایی شده که شامل تپه، خانه، مسجد، مجموعه، پل و حمام است و حدود 500 اثر از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است؛ یکی از مهمترین جاذبه‌های کردستان ویژگی‌های فرهنگی آن شامل زبان، لباس، موسیقی، جشن‌ها و مراسم خاص و صنایع دستی است. به علت وسعت زیاد مناطق کردنشین، زبان کردی دارای لهجه‌های اصلی و زیرلهجه‌هائی است که این تنوع لهجه از لحاظ حجم کلمات این زبان را غنی و وزن و لفظ آهنگین کلمات عرصه شعر و ادبیات و موسیقی کردی را متأثر و ثروتمند کرده است.

این در حالیست که گردشگری در دوران حاضر به یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان تبدیل شده و اکنون دربسیاری از کشورها اقتصاد ملی با این صنعت ارتباط نزدیک دارد، گردشگری، ضامن توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال است و با درآمد سالانه بالا از صنایع پاکی است که از لحاظ درآمد و اشتغالزایی به خوبی با صنایع بزرگ رقابت می‌کند، صنعت گردشگری باعث ایجاد درآمد، اشتغالزایی، کاهش بیکاری و رونق صنایع دیگر از جمله تولیدات دستی شده و هویت فرهنگی مردم یک استان، منطقه یا کشور را معرفی می‌کند.

صنعت گردشگری در کردستان نیازمند تبلیغات بیشتر است

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضعف صنعت گردشگری در استان کردستان، ادامه داد: زیبایی‌های استان کردستان مثال‌زدنی و ناب است که متأسفانه در زمینه معرفی آنها کم‌کاری شده است.

سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، صنعت گردشگری را سودآورترین بحث اقتصادی در دنیای امروز دانست و اعلام کرد: متأسفانه تبلیغات در استان در این زمینه بسیار ضعیف است و باید با حمایت بیشتر مسئولان تقویت شود.

وی گفت: رونق و توسعه گردشگری در کردستان نیازمند تقویت زیرساخت‌هاست، که تحقق این مهم نیز مستلزم سرمایه‌گذاری و حمایت مادی است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت جاده‌های استان افزود: راه‌های مواصلاتی کردستان وضعیت نامطلوبی دارد، به طوری که اکنون هیچ بزرگراهی در سطح استان نداریم.

وی اطمینان و اعتماد به بخش خصوصی را مهمترین عامل ارتقای گردشگری در استان کردستان عنوان کرد و افزود: دخالت دولت در این زمینه باید کاهش یابد و کار به دست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داده شود.

ظرفیت‌هایی ماندگاری مسافر در کردستان بسیار اندک است

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان، گفت: کردستان کمبود مسافر و گردشگر ندارد، اما ظرفیت‌هایی که موجب ماندگاری مسافران می‌شود، درآن بسیار اندک است که می‌طلبد در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

امیر الهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، با تایید اینکه توسعه زیرساخت‌ها و بویژه راه‌های دسترسی میزان اقامت گردشگران را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: بهسازی راه اصلی بانه – مریوان به عنوان حلقه اصلی و زیربنایی که برای توسعه گردشگری استان بسیار موثر است، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری استان و اینکه در چه زمینه‌های اولویت دارد مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان اقدام به آسیب‌شناسی و شناسایی مشکلات بخش گردشگری کرده و راهکارهایی را نیز برای آن ارائه داده است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان افزود: به طور کلی گردشگری برای رسیدن به اهداف خود مستلزم طی فرآیندی طولانی و نتیجه دادن آن زمانبر است و همچنین نتیجه دادن یک طرح گردشگری نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها، انرژی و برگزاری جلسات مختلف است.

وی در ادامه از گردشگری به عنوان یکی از حوزه‌های موثر در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان نام برد و گفت: متأسفانه این بخش در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال نادیده گرفته می‌شود.

الهی با اعلام اینکه در گذشته محور گردشگری در استان برای هدایت گردشگر وجود نداشته، بزرگترین و محوریترین بحث را عدم ارائه تسهیلات به بخش گردشگری خواند.

وی از بی‌توجهی به حوزه گردشگری استان که دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی برای درآمدزایی است، انتقاد کرد و گفت: با توجه جدی به این حوزه می‌توان بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری را برطرف کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی استان کردستان با عزم جدی مسئولان امکان‌پذیر است.

وی با برشمردن چند مشکل اساسی در مسیر توسعه گردشگری استان کردستان، بیان کرد: برخی از این مشکلات به صورت عمومی و با توجه به پرسشنامه‌های توزیع شده بین مسافران درصد آنها تعیین خواهد شد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در ادامه یکی از اصلی‌ترین موانع گردشگری کردستان را جاده‌های نامناسب خواند و اعلام کرد: از 300 پرسشنامه توزیع شده بین مسافران نوروزی استان کردستان اکثریت قریب به اتفاق آنها از وضعیت جاده‌ها ابراز ناراحتی و نارضایتی داشته‌اند.

الهی مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها از جمله کمبود مراکز خدمات‌رسانی، عرض کم و عدم آسفالت جاده‌ها و کمبود پارکینگ را از جمله مشکلات دیگر گردشگری استان و مطرح شده از سوی مسافران دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر 28 طرح برای توسعه بخش گردشگری در استان کردستان آماده ارائه است که به دلیل کمبود اعتبار و عدم ارائه تسهیلات از سوی مسئولان استان به این حوزه، تمامی طرح‌ها راکد مانده و با مشکل مواجه است.

الهی با بیان اینکه ضعیف بودن ارائه تسهیلات و کمبود اعتبارات بخش گردشگری مشکلی کشوری بوده، اضافه کرد: این مشکل دامنگیر استان کردستان نیز هست؛ به طوری که وسعت کارهای در دست اقدام با توجه به میزان اعتبارات بسیار بالاست.

وی با اظهار به انجام پیگیری‌های جدی در زمینه تسهیلات گفت: از وزارت اقتصاد در راستای ارائه تسهیلات ویژ به استان کردستان برای تزریق به سرمایه‌داران قول مساعد گرفته شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تأکید کرد: با توجه به ارزآوری و اشتغالزایی مسافران توسعه و آبادانی هر منطقه و استان با توسعه گردشگری امکانپذیر است.

وی در ادامه سخنان خود همکاری دستگاه‌های اجرایی را در توسعه صنعت گردشگری اصلی مهم خواند و افزود: انجام طرحهای گردشگری در گرو همکاری سایر ارگان‌های دولتی استان است.

الهی اظهار کرد: توسعه گردشگری استان به عنوان یک موضوع اساسی نیازمند توجه بیشتر و همکاری فکری، مالی و اداری دستگاه‌های مختلف سطح استان است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نقش دستگاه‌های خدمات‌رسان و فرهنگی را در تبیین موضوعات و تأمین تسهیلات مهم دانست و گفت: آنها می‌توانند با نصب تابلو، ایجاد مراکز خدمات‌رسانی بین جاده‌ای و داخل شهری در این راستا تلاش کنند.

وی اضافه کرد: محورهای اصلی گردشگری مشخص شده و مسیر اصلی گردشگری استان به بانه و مریوان ختم می‌شود، که بر این اساس توسعه زیرساخت‌ها در محورهای اصلی و ایجاد مراکز خدمات‌رسانی در اولویت قرار گرفته است.

الهی گفت: دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی و صدا وسیما باید با چاپ بروشور، پوستر، معرفی ظرفیت‌ها و آثار تاریخی و طبیعی استان در راستای جذب مسافران و گردشگران تلاش کنند.

وی تعداد سرمایه‌گذاران و تمایل به سرمایه‌گذاری در استان را بالا دانست و افزود: عدم ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران پس از سرمایه‌گذاری و بروکراسی اداری یکی از مشکلات این حوزه در کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: با تقویت حوزه گردشگری در استان کردستان می‌توان به اهداف دولت در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان دست یافت.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان اطلاع‌رسانی در زمینه نحوه برخورد گردشگران با آثار تاریخی و آموزش نحوه برخورد مناسب با مسافران به مردم را از وظایف صدا و سیما و رسانه‌ها عنوان کرد.

تعدد ارگان‌های تصمیم‌گیرنده مانعی اصلی در مسیر رشد گردشگری کردستان

کارشناس بازاریابی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان گفت: یکی از موانع اصلی توسعه گردشگری در کردستان، تعدد ارگان‌های تصمیم گیرنده و ناهماهنگی در همکاری بین سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی موثر در توسعه گردشگری است.

آوات مکاری نیز در همین راستا در گفت وگو با ایسنا، منطقه کردستان، اظهار کرد: عدم توسعه و بهسازی راه‌های دسترسی به مناطق نمونه گردشگری در استان اصلی‌ترین مشکل بخش گردشگری استان است.

وی افزود: اصلی‌ترین محور گردشگری استان شامل جاده‌های کامیاران به مریوان و مریوان به بانه بدون آسفالت بوده و علاوه بر این عرض مناسبی نیز ندارد.

این کارشناس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه 46 منطقه نمونه گردشگری در کردستان شناسایی شده، بیان کرد: 35 مورد از این مناطق نمونه شناسایی شده در روستاها قرار دارند که زیرساخت‌های جاده‌های دسترسی به این مناطق بسیار ضعیف است.

وی عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی با سرمایه‌گذاران، بروکراسی اداری و عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌های عامل را نیز از مشکلات و موانع توسعه گردشگری در کردستان برشمرد.

مکاری توسعه گردشگری استان را نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اداری سطح استان و همچنین هماهنگی بین هیئت‌های ورزشی مرتبط با طبیعت از جمله کوه‌نوردی، قایقرانی و غیره عنوان کرد.

وی افزود: کردستان دارای غارهای طبیعی بسیار زیادی است که متأسفانه بسیاری از این غارها به دلیل عدم حضور کارشناسان متخصص ناشناخته باقی مانده است.

آوات مکاری احداث 72 مرکز خدماتی و سرویس بهداشتی در مسیرهای دسترسی به مناطق گردشگری و برگزاری همایش طبیعت‌گردی در هورامان را از جمله فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در راستای توسعه این صنعت اعلام کرد.

کارشناس بازاریابی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان با بیان اینکه تصویب طرح‌ها و تصمیم‌گیری در رابطه با اعتبارات بخش گردشگری در کارگروه گردشگری به انجام می‌رسد، اظهار کرد: متأسفانه تشکیل این کارگروه با فواصل زمانی زیاد معضلاتی را در تصویب طرح‌های گردشگری کردستان ایجاد کرده است.

اتخاذ مدیریت واحد برای تسریع روند توسعه مناطق نمونه گردشگری الزامیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، خواستار اتخاذ مدیریت واحد در توسعه مناطق نمونه گردشگری کردستان شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، اردوان نوسودی در آخرین جلسه جلسه کارگروه گردشگری و میراث فرهنگی استان با بیان اینکه برای تسریع در روند توسعه مناطق نمونه گردشگری استان اتخاذ مدیریت واحد برای کاهش زمان اجرای طرح‌ها در این مناطق الزامیست، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان کردستان در زمینه جاذبه‌های طبیعی و گردشگری باید با برنامه‌ریزی منسجم از بسترهای موجود برای توسعه بخش گردشگری و توریست در استان نهایت استفاده را به عمل آوریم.

وی تأسیس شرکت توسعه و عمران آبیدر سنندج با همکاری شهرداری سنندج و سازمان همیاری شهرداری های استان را نمونه موفق در اجرای طرح مدیریت واحد مناطق نمونه گردشگری استان برشمرد.

نوسودی از عدم مدیریت واحد در مناطق نمونه گردشگری استان ابراز نارضایی کرد و گفت: برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در بخش گردشکری نیازمند همکاری همه دستگاه متولی و در نهایت وجود مدیریت واحد و سیستم اجرایی سازمان یافته هستیم.

معاون عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: در برخی از موارد با وجود تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به بحث توسعه مناطق نمونه گردشگری متأسفانه به دلیل وجود بروکراسی زائد اداری و مراحل فرسایشی صدور مجوز شاهد ناامیدی سرمایه‌گذاران و عدم جذب سرمایه در این مناطق هستیم که قطعا این وضعیت لطمات فراوانی را به توسعه سرانه مناطق گردشگری استان وارد خواهد ساخت.

وی عنوان کرد: توسعه مراکز گردشگری استان باید متناسب با نیاز زیست محیطی و توریستی مناطق مختلف صورت پذیرد و از امکانات و مشارکت مردم و افراد بومی در اجرای طرح‌های عمرانی و گردشگری استفاده کنیم.

معاون عمرانی استاندار توجه به زیرساخت‌های گردشگری را زمینه‌ساز توسعه همه جانبه استان برشمرد و خواستار همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی استان به ویژه ادارات خدمات‌رسان برای تسریع در انجام طرح‌های گردشگری و کاهش زمان به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها شد.

وی تأکید کرد: وجود اعتقادات و باورهای اصیل دینی و مذهبی موجب جذب تعداد کثیری از مردم به سمت مراکز مذهبی به ویژه امامزاده‌ها و قبور متبرکه شده که فرصت گردشگری مناسبی را مهیا کرده و باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب زمینه توسعه عمرانی مراکز مذهبی استان برای جذب بیشتر زائران فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در پایان خاطرنشان کرد: توجه به بسته‌های کوچک گردشگری و توسعه مراکز کوچک توریستی و زودبازده باید در اولویت برنامه‌های کارگروه قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد