هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

هواداران مهندس سید محمد بیاتیان

***(کـاری کـنیم بمـانـد نـه کـاری کـنیم بـمانیم)***

گزارش خبرنگاران خارجی از تهران

رسانه های غربی : ایرانی ها روز انتخابات جواب آمریکا را می دهند

سرویس سیاسی-
در حالی که تنها دو روز از آغاز تبلیغات انتخاباتی در تهران می گذرد، خبرگزاری های غربی با ارسال گزارش های متعدد از مبداء تهران و در مواردی دیگر شهرهای ایران، «روحیه ضدغربی» و «انگیزه برای پاسخ به تهدیدهای آمریکا» را از مهمترین عوامل رویکرد مردم به مشارکت گسترده در انتخابات برشمردند. 
تبلیغات بیش از 3000 کاندیدای انتخابات مجلس در ایران از روز پنج شنبه گذشته آغاز شده و گزارش های خبرنگاران کیهان از سراسر کشور نشان می دهد شور و حال انتخاباتی به سرعت هم در میان مردم و هم در بین گروه های سیاسی در حال گسترش است....

گزارش خبرنگاران خارجی از تهران
رسانه های غربی : ایرانی ها روز انتخابات جواب آمریکا را می دهند

سرویس سیاسی-
در حالی که تنها دو روز از آغاز تبلیغات انتخاباتی در تهران می گذرد، خبرگزاری های غربی با ارسال گزارش های متعدد از مبداء تهران و در مواردی دیگر شهرهای ایران، «روحیه ضدغربی» و «انگیزه برای پاسخ به تهدیدهای آمریکا» را از مهمترین عوامل رویکرد مردم به مشارکت گسترده در انتخابات برشمردند. 
تبلیغات بیش از 3000 کاندیدای انتخابات مجلس در ایران از روز پنج شنبه گذشته آغاز شده و گزارش های خبرنگاران کیهان از سراسر کشور نشان می دهد شور و حال انتخاباتی به سرعت هم در میان مردم و هم در بین گروه های سیاسی در حال گسترش است. 
خبرنگاران رسانه های خارجی هم که معمولا در آستانه انتخابات به طور گسترده عازم ایران می شوند تا خلأ اطلاعاتی کشورهای غربی درباره اوضاع داخلی ایران را پر کنند، این بار هم در سراسر ایران پراکنده شده اند و مشغول گزارش وضعیت به کارفرمایان خود هستند. اگرچه تجمع و تمرکز اصلی خبرنگاران خارجی بر حوزه انتخابیه تهران است- چرا که آن را سیاسی ترین و تعیین کننده ترین حوزه انتخاباتی کشور می دانند- اما رصد انجام شده نشان می دهد این خبرگزاری ها برخی خبرنگاران خود را به شهرها و شهرستان های دوردست اعزام کرده اند تا بتوانند گزارش های میدانی جامع تر و مقایسه ای تر از فضای انتخاباتی در سراسر ایران ارائه کنند. 
اگرچه ماموریت این بنگاه های خبری در ایران بوضوح چیزی جز سیاه نمایی و منفی بافی نیست ولی فضای امیدوار و پرشور حاکم بر روحیه مردم ایران شرایطی بوجود آورده است که این خبرنگاران نیز قادر به انکار ویژگی های ضدغربی روحیه انتخاباتی در ایران نیستند. 
خبرگزاری رویترز یکی از اولین رسانه هایی است که صبح روز پنج شنبه گزارشی از مبدا تهران درباره انتخاباتی شدن فضای ایران و آغاز تبلیغات کاندیداها روی خروجی خود قرار داد. 
این خبرگزاری در آغاز گزارش خود اذعان کرد که حضور مردم در انتخابات مجلس به معنای محبوبیت نظام جمهوری اسلامی نزد آنهاست و نباید آن را صرفا رای به جناح یا حزبی خاص تصور کرد. 
رویترز در ادامه تاکید کرد مردم ایران می بینند که نظام جمهوری اسلامی چگونه «قاطعانه» در مقابل فشار کشورهای غربی ایستاده است و همین امر در حضور انتخاباتی آنها تاثیری تعیین کننده دارد. 
این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود به این نکته اذعان کرده است که تمامی جناح های سیاسی حاضر در صحنه انتخابات ایران کاملا وفادار به رهبری هستند و این امر نکته ای اجماعی در فضای سیاست داخلی ایران است. رویترز در این باره نوشت: «محبوبیت آیت الله خامنه ای به حدی است که هر دو جناح تلاش می کنند برای جلب نظر مردم خود را به ایشان نزدیک کنند.» 
رویترز در عین حال سعی کرد اینگونه القا کند که هم اکنون مسائل اقتصادی مهم ترین دستور کار رقابت انتخاباتی در ایران است اما لابلای گزارش خود ناچار به این مسئله اذعان نمود که تحریم های غرب علیه ایران روحیات ضد غربی مردم ایران را تشدید کرده است.
حضور در انتخابات
پاسخ به تهدیدها
فرانسه در گزارشی از تهران که روز 4 اسفند منتشر شده حضور مردم ایران در انتخابات مجلس آینده را «پاسخی به تهدیدهای اخیر غرب و آمریکا علیه ایران» ارزیابی کرده است.
این خبرگزاری در تحلیل خود که به قلم سیاوش قاضی نوشته شده می گوید مردم ایران در انتخابات شرکت می کنند تا به تهدیدها و فشارهای اخیر آمریکا پاسخ بدهند.
اشاره این خبرگزاری به تهمت زنی های پی در پی آمریکا علیه ایران، تشدید تحریم ها، ترور دانشمندان ایرانی و همچنین تهدید به حمله نظامی است که در ماه های اخیر لفاظی غربی ها درباره آن تشدید شده است.
این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات اشاره کرده اما آن را در کاهش حضور مردم موثر ندانسته است.
خبرگزاری فرانسه همچنین اذعان کرده است که فضای انتخاباتی در ایران یک دست نیست و ائتلاف ها و گروه های متعددی در صحنه حضور دارند.
این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود به این مسئله اذعان کرده است که برخلاف آنچه آمریکا و دیگر کشورهای غربی توقع داشته اند بحث درباره هزینه های برنامه هسته ای به هیچ وجه به بحث قالب در مبارزات انتخاباتی تبدیل نشده و حتی در تبلیغات هم اشاره ای به آن نمی شود.
روایت تلویزیون رویترز 
از شوق جوانان ایرانی
شبکه تلویزیونی رویترز هم در گزارشی مفصل به حال و هوای انتخابات در ایران پرداخت.
یک جوان دانشجوی ایرانی در بخشی از این گزارش که روز 4 اسفند پخش شد می گوید:
«صد درصد، تک رأی های ما هستند که قادرند یک دست قدرتمند را بسازند. وی افزود، به نظر من، بزنگاه به همین موقع می گویند که ما باید در صحنه باشیم. این جوان تاکید کرد: من صد درصد (در انتخابات مجلس) رای می دهم».
شبکه رویترز در ادامه این گزارش، با دکتر محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران مصاحبه ای به زبان انگلیسی ترتیب داد.
مرندی گفت: اگر میزان مشارکت مردم(در انتخابات مجلس) در سراسر کشور بیشتر از پنجاه و پنج درصد باشد، مشارکت بالا محسوب می شود. همچنین اگر میزان مشارکت شهروندان تهرانی حدود چهل درصد باشد، باز هم مشارکت خوب محسوب می شود.
وی افزود: معمولا میزان مشارکت در تهران، پایین تر از میانگین کشور است زیرا مکانیسم رای دادن در تهران بسیار پیچیده است و در برخی از موارد مردم باید ساعت ها در صف برای رای دادن معطل بمانند. 
مرندی تاکید کرد: در عین حال من تصور می کنم میزان مشارکت مردم بالا باشد. وی افزود، علاقه به شرکت در انتخابات وجود دارد، اما هرگز میزان تمایل و علاقه به شرکت در انتخابات مجلس، در سطح انتخابات ریاست جمهوری نیست. همچنین خبرگزاری چینی شین هوا هم در گزارشی از تهران فضای تبلیغات انتخاباتی در ایران را پررونق خواند.
این خبرگزاری فضای غالب بر رقابت انتخاباتی در ایران را مبارزه با فشارهای غرب خواند و تاکید کرد که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این باره بسیار مورد توجه مردم ایران قرار دارد.

منبع: http://kayhannews.ir/901206/14.htm#other1401

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد