
از سال گذشته بحث افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان بسیار دنبال میشد و قطعهسازان خودرو نیز در این میان، لزوم افزایش قیمت خودرو را گوشزد میکردند.
به گزارش ایسنا، در اوایل سال جاری، مصوبه افزایش قیمت خودرو اعلام شد، ولی چندی بعد و بلافاصله کمیته تنظیم بازار این مصوبه را لغو و اجازه افزایش قیمت خودرو از خودروسازان پس گرفته شد؛ در آن زمان بحث بر سر افزایش شش درصدی قیمت خودرو بود، ولی امروز با افزایش قیمت ارز در بازار درصدی به مراتب بیشتر بر قیمت خودروها افزوده میشود.
تب افزایش قیمتها تا جایی بالا رفت که در بازار خودرو شاهد رشد میلیونی قیمت محصولات داخلی و خارجی بودیم؛ باید توجه داشت تا پیش از نوسانات شدید قیمت ارز که طی هفتههای اخیر گره سبد کالایی خانوارها را کور کرده، هر خانواده ایرانی میتوانست با حداقل سرمایه یعنی حدود 8 تا 10میلیون تومان و در اغلب موارد نیز از طریق استفاده از تسهیلات بانکی برای خود یک خودروی سواری تهیه کند، اما با افزایش نرخ ارز و به خصوص دلار، در عمل قیمت این خودروی سواری به یکباره به 13تا 14میلیون تومان افزایش یافت، البته این مساله فقط به همین خودروها محدود نشده و سونامی بازار ارز سایر خوردوها را نیز با خود برد، اما آیا این مقدار افزایش قیمت خودرو در خودروهای ساخت داخل و با توجه به افزایش ناگهانی قیمت ارز واقعی بوده و یا اینکه باز هم واسطهها افسار این بازار آشفته را به دست گرفتهاند؟
افزایش نرخ به شرط رقابت با خودروهای خارجی
سیدمحمد بیاتیان - دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس - با اشاره به این موضوع اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که در بازار خودروهای ساخت داخل وجود دارد، اوضاع بوجود آمده از قبل قابل پیشبینی بود و دولت نیز باید برای آنها راهکارهای منطقی در پیش میگرفت.
نماینده مردم بیجار درخانه ملت افزود: افزایش قیمت خودرو به شرطی موثر است که خودروهای داخلی بتوانند در بازار رقابتی با مشابه خارجی خود رقابت کنند.