
موافقان: بهداشت، اولویت اولیه آیین کشورداری/مخالفان: نبود منابع کافی برای تامین اعتبار
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) کلیات طرحی را مورد بررسی قرار دادند که در صورت تصویب نهایی آن، دولت مکلف به پرداخت 10 درصد (6000 میلیارد تومان) سهم حوزه سلامت از محل اجرای هدفمندی یارانهها میشود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر قاضیپور که به عنوان مخالف کلیات این طرح سخن میگفت، اظهار کرد: ما از کمیسیون بهداشت انتظار داشتیم به وضع دانشگاههای علوم پزشکی نظارت کند چرا که در حال حاضر نظارت کافی بر این دانشگاهها صورت نمیگیرد.
وی افزود: همچنین وزارت بهداشت لازم است به موضوع دکترانی که دو تابعیت دارند ورود کند و همچنین این موضوع را برسی کند که اگر گفته میشود ما بیش از 97 درصد دارو را در داخل تولید میکنیم چرا با کمبود دارو در کشور مواجه هستیم.
سید محمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار نیز به عنوان موافق طرح ارائه شده از سوی کمیسیون بهداشت، گفت: چشمها برای اختصاص 6000 میلیارد تومان سهم سلامت به مجلس دوخته شده است. ببینید که بحث پزشک خانواده چه بازتابی در جراید، نشریات و صداسیما داشته و چه تبلیغاتی راجع به آن شده است اما تا امروز هیچ قدم مثبتی برای آن برداشته نشده است.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: ما باید برای پاسخ دادن به انتظار مردم در بخش سلامت توجه جدی داشته باشیم چرا که من فکر میکنم با تورم موجود اگر این بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار نگیرد بسیاری از شاخصهها را در محور توسعهی پایدار از دست خواهیم داد.
بیاتیان اختصاص 10 درصد سهم سلامت از محل هدفمندی را موجب تقویت عدالت دانست و گفت: نگاه ما به بخش سلامت نباید مبتنی بر مسائل اقتصادی باشد چرا که بخش بهداشت، بنگاه اقتصادی نیست و باید به آن به عنوان یک ضرورت نگاه کرد.
وی در پایان از نمایندگان خواست به این طرح رای دهند تا 6000 میلیارد تومان سهم سلامت از محل اجرای هدفمندی یارانهها که تاکنون به بخش سلامت اختصاص نیافته، محقق شود و داروهای مورد نیاز بیماران صعبالعلاج در دسترس آنها قرار گیرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر لزوم پرداخت مجلس به مشکلات بهداشت در شهرستانها علاوه بر تهران، یادآور شد: به نظر میرسد ما مشکل کمبود پول نداریم بلکه مشکل ما بحث مدیریتی است.
قاضیپور در پایان از کمیسیون بهداشت خواست برای احقاق حق کارگران نظارت کافی را بر بیمارستانهای تامین اجتماعی، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی داشته باشند تا برخورد خوبی با بیماران در این بیمارستانها صورت گیرد.
سید هادی حسینی، نماینده مردم قائمشهر نیز که به عنوان موافق کلیات این طرح سخن میگفت ضمن قدردانی از رییسجمهور برای سفر به استان مازندران، اظهار کرد: من از آقای قاضیپور انتظار داشتم با توجه به اینکه جزء طراحان طرح بودند به عنوان موافق صحبت کنند.
وی افزود: طبق برنامه پنجم، ارتقای سلامت از مسائل جدی بود که یکی از ارکان اساسی آن، موضوع پزشک خانواده است. وزارت بهداشت در حوزه پزشک خانواده طراحی خوبی داشته و نسبتا از برنامه جلوتر است اما برای اختصاص 6000 میلیارد تومان به بخش بهداشت که باید جزو مسائل جدی باشد توجه کافی صورت نگرفته است.
حسینی با انتقاد از عدم اختصاص ارز مرجع کافی برای واردات دارو، تصریح کرد: ما از وزارت بهداشت انتظار داریم توجه بیشتری به ارتقای سلامت داشته باشد چرا که مساله بهداشت از اولویتهای اولیه آیین کشورداری است.
وی از نمایندگان خواست با تصویب این طرح، گوشهای از مشکلات مردم را از این طریق حل کنند.
سبحانیفرد، نماینده سبزوار نیز که به عنوان مخالف کلیات این طرح سخن میگفت، با تاکید بر اینکه مخالف هزینهکرد برای بخش سلامت نیست، گفت: باید به نحوه هزینهکرد هم نظارت شود. سوال اینجاست که تاکنون هیچ گزارشی از کمیسیون بهداشت و درمان نداشتهایم، چقدر از نحوه هزینهها در بخش سلامت سوال شده، آیا سوال شده که از مبلغ 6000 میلیارد تومان چقدر آن هزینه شده است؟ آیا سزوار است در بیمارستانهای خصوصی و دولتی زیرمیزی حاکم شود؟ چقدر از بازرسان وزارت بهداشت در بیمارستانهای خصوصی سهم دارند؟
سبحانیفرد ادامه داد: چقدر از داروخانههای دولتی به اشخاص از پیش تعیین شده با درصد پایین داده میشود؟ آیا بهتر نبود این داروخانهها در اختیار بیمارستانها قرار گیرد و منافعش به بیمارستانها برسد؟ آیا ایران فقط تهران است؟ چقدر کمیسیون بهداشت بر بیمارستانهای سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، دادگستری، نفت و بانکها نظارت کرده است؟
نماینده مردم سبزوار در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی، مشکل مدیریتی است و نه مالی، تصریح کرد: از 2000 میلیارد تومان بودجه بیماران خاص، 1000 میلیارد تومان به بخش مسکن رفته، با این توصیف معلوم است که مشکل اصلی پول نیست بلکه مدیریت منابع مالی و مدیریت درمان است لذا در این مقطع حساس انتظار میرود به مدیریت وزارت بهداشت توجه بیشتری شود تا بحثهای مالی.
سید محمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار نیز به عنوان موافق طرح ارائه شده از سوی کمیسیون بهداشت، گفت: چشمها برای اختصاص 6000 میلیارد تومان سهم سلامت به مجلس دوخته شده است. ببینید که بحث پزشک خانواده چه بازتابی در جراید، نشریات و صداسیما داشته و چه تبلیغاتی راجع به آن شده است اما تا امروز هیچ قدم مثبتی برای آن برداشته نشده است.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: ما باید برای پاسخ دادن به انتظار مردم در بخش سلامت توجه جدی داشته باشیم چرا که من فکر میکنم با تورم موجود اگر این بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار نگیرد بسیاری از شاخصهها را در محور توسعهی پایدار از دست خواهیم داد.
بیاتیان اختصاص 10 درصد سهم سلامت از محل هدفمندی را موجب تقویت عدالت دانست و گفت: نگاه ما به بخش سلامت نباید مبتنی بر مسائل اقتصادی باشد چرا که بخش بهداشت، بنگاه اقتصادی نیست و باید به آن به عنوان یک ضرورت نگاه کرد.
وی در پایان از نمایندگان خواست به این طرح رای دهند تا 6000 میلیارد تومان سهم سلامت از محل اجرای هدفمندی یارانهها که تاکنون به بخش سلامت اختصاص نیافته، محقق شود و داروهای مورد نیاز بیماران صعبالعلاج در دسترس آنها قرار گیرد.
رضا عبداللهی دیگر مخالف کلیات این طرح، با تاکید بر اینکه هیچ کس با بهداشت و درمان و سلامت مخالف نیست، اظهار کرد: مخالفت ما با پیشنهاد کمیسیون به این خاطر است که در شرایطی هستیم که امکان تامین این منابع وجود ندارد. درآمدهایی که در بودجه مصوب شده بوده محقق نشده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کسری 50 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 91 خاطرنشان کرد: از 144 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی مصوب برای سال 91 حداکثر 94 هزار میلیارد تومان میتوان انتظار تحقق داشت و 50 هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد.
نماینده مردم ماهنشان در مجلس اضافه کرد: ما باید ابتدا منابع داشته باشیم و بعد به سراغ مصارف برویم، نمیتوانیم برای دولت تکلیف مالایوطاق بگذاریم. رهبری هم به مجلس گفتند قوانینی وضع کنید که قابلیت اجرایی داشته باشد. ما در بودجه امسال 66 هزار میلیارد تومان درآمد برای هدفمندی پیشبینی کردهایم اما خودمان مصوب کردیم که قیمتها افزایش نیابد حالا میگوییم از آنچه وجود ندارد 6000 میلیارد تومان به بخش بهداشت بدهیم این در حالی است که ابتدا باید درآمد مشخص شود.
عبداللهی اضافه کرد: از 66 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی، 10 هزار میلیارد تومان جزء یارانه نان و برق پیشبینی شده بود و از 56 هزار میلیارد تومان باقیمانده تنها 30 هزار میلیارد تومان قابل تحقق است و 26 هزار میلیارد تومان قابلیت تحقق ندارد بنابراین یارانه نقدی به زحمت داده میشود، مگر ما سهم تولید و بیمه بیکاران را دادهایم؟ پس وقتی درآمدی وجود خارجی ندارد چرا با احساسات مردم اینطور برخورد میکنیم، باید با مردم صادق باشیم.
وی در پایان گفت که از 40 هزار میلیارد تومان منابع پیشبینی شده برای پروژههای عمرانی حداکثر 8000 میلیارد تومان قابل تامین خواهد بود.
مسعود پزشکیان موافق دیگر کلیات این طرح با اشاره به روایتی از علی (ع) گفت: اگر کسی به بندگان خدا ظلم کند علاوه بر بندگان خدا، خدا هم با او دشمنی میکند. هیچ چیز خشم و عذاب خدا را بیشتر از این نمیکند که روی ظلم بایستیم.
وی افزود: ما نمایندگان بیمه تکمیلی داریم، دولت و وزارتخانهها هم بیمه تکمیلی دارند در واقع مشکل مردم از مجلس و دولت است. ما چه زمانی در مجلس برای درمان مردم پول گذاشتهایم؟ اگر راست میگوییم همان سفرهای که برای مردم پهن کردهایم برای خودمان پهن کنیم، چرا به مردم که میرسد میگوییم پول نداریم و وضع دولت خراب است؟
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ما نمیگوییم پولی که ندارند بدهند، قانون گفته از درآمد هدفمندی، 10 درصدش به بخش بهداشت تعلق پیدا کند یعنی اگر 10 ریال گیر دولت میآید یک ریال آن را به بخش سلامت بدهد نه اینکه همه پول را جای دیگری بدهند و کسی که پول ندارد را در بیمارستان اجیر کنند. ما میخواهیم دولت قانون را اجرا کند، دولت حق ندارد پول را به یک جا بدهد و به جای دیگر ندهند.
نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به بدهی شش ماهه بیمهها به بیمارستانها تصریح کرد: پزشکانی که درست و با پول دولت کار میکنند شش ماه است پولشان را نگرفتهاند. این ماییم که باعث میشویم درستکارها هم متخلف شوند چرا که پولشان را نمیدهیم. همچنین مجلس با همین افراد متخلف قرارداد دارد، اگر راست میگویید قرارداد نبندید، اگر پول نیست، برای دولت و مجلس هم نیست، اگر پول است باید برای مردم هم باشد. برای همه یک سفره پهن کنید.
پزشکیان در پایان از نمایندگان خواست اگر معتقد به ولایت هستند و میخواهند راه علی (ع) را دنبال کنند به اجرای عدالت رای دهند.
نماینده دولت نیز در این رابطه نیز رشد اعتبارات حوزه سلامت در چند سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجلس و دولت در طرحها و لوایح توجه ویژهای به بخش بهداشت داشتهاند همچنان که سال گذشته سهم حوزه سلامت از مازاد درآمد نفتی به نسبت وصولی تامین شد.
وی با اشاره به مصوبه دولت برای توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصلاح قیمتی اتفاق نیفتاد و گام دوم هم اجرا نشد، لذا منابع کافی برای تامین این اعتبار وجود ندارد.
نماینده دولت در پایان گفت: من یقین دارم این طرح هم خلاف برنامه است و هم خلاف قانون هدفمندی یارانهها. بنابراین دولت با آن مخالف است و معتقد است که این طرح قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان و اظهارنظر نماینده دولت در این رابطه، مصباحیمقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در اخطاری مستند به اصل 75 قانون اساسی، گفت: آنچه پیشبینی شده بود این بود که از 60 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی، 10 درصد آن یعنی 6000 میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان اختصاص یابد. از سویی با توجه به شرایط پدید آمده مجلس مصوب کرد که فاز دوم قانون هدفمندی در سال جاری اجرا نشود. حالا خود ما که گفتهایم اجرای فاز دوم هدفمندی را متوقف کنیم، میخواهیم چنین تکلیفی برای دولت قرار دهیم؛ در حالی که مصوبات مجلس نباید برای دولت بار مالی داشته باشد.
وی همچنین در تذکری مستند به ماده 49 آییننامه داخلی مجلس درباره احصاء وظایف کمیسیونها خاطرنشان کرد: وظایف بودجهای مربوط به کمیسیون برنامه و بودجه است، اگر دوستان به کمیسیون بهداشت پیشنهادی میدهند دستشان درد نکند، اما هیات رییسه باید آن را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دهد. بنابراین اگر رییس جلسه این تذکر و اخطار را وارد میداند سریع طرح را از دستور خارج کند تا رسیدگی بودجهای به آن شود و نه سیخ بسوزد و نه کباب، در واقع هم باید به بهداشت و درمان برسیم و هم طرح ما بدون پایه نباشد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: شایعه شده که دولت میخواهد یارانه جدید به مردم بدهد، این در حالی است که مصوب کردیم دولت نمیتواند یارانه جدیدی بپردازد؛ لازم است این تذکر را شدیدا به دولت بدهید که اگر پولی دارد چرا طرحهای عمرانی خوابیده و بدهی سیستم بانکی، جانبازان، بازنشستگی و پیمانکاران پرداخت نمیشود؛ چرا پول را نگه داشتهاند؟ اگر درآمدی از مابهالتفاوت نرخ ارز دارند باید به خزانه بریزند، من شنیدهام این درآمد به خزانه واریز نشده است.
مصباحیمقدم مجددا خواستار ارجاع این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه شد.
محمدرضا باهنر که اداره جلسه را بر عهده داشت، گفت: گزارش مدتی قبل به صحن علنی آمده و موافقان و مخالفان درباره آن صحبت کردهاند؛ اکنون هم کمیسیون به پیشنهادی قانونی رسیده است؛ البته پیش از این کمیسیون اصل 44 چنین گزارشاتی داده اما این پیشنهادات توصیهای بوده نه قانونی.
نایب رییس مجلس یادآور شد: برخی اعتراضات وارد است که کمیسیون برنامه طرح را ندیده، اما از طرفی طرح مسیر آییننامهای خود را طی کرده است. همچنین برای من قطعی است که حداقل دو بند از این طرح خلاف برنامه است و اگر قرار باشد مصوب شود نیازمند دو سوم آرای نمایندگان است.
باهنر در ادامه اخطار مصباحی مقدم را به رای گذاشت که نمایندگان با 126 رای موافق، 68 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر آن را مصوب کردند و بر این اساس محمدرضا باهنر رییس جلسه از کمیسیونهای بهداشت و درمان این طرح را به کمیسیونهای بهداشت و درمان و برنامه و بودجه ارجاع کرد تا ظرف دو هفته آینده گزارش نهایی خود را به صحن علنی ارائه کنند.